Massagestappen werkboek Online

Les 1: Opening massage & borst

 

 

1. Maak rustig oogcontact. Leg je warme handen naast elkaar op de buik/borst van de baby.

 

2. Pak een onderbeentje bij de enkel tussen je handen, 1 onder 1 boven. Geef rustig lichte druk. Laat de druk weer rustig afnemen van enkel tot heup. Bij de knie houd je alleen vast. In totaal handelingen 3x . Wissel been en herhaal de handelingen 3x. Doe dit ook bij de armen van pols richting de schouder. Bij de elleboog houd je alleen vast.

 

3. Pak met je vingers wat olie, sluit je hand en wrijf de olie warm in je handen naast de baby.

 

4. Wrijf de baby in en leg beide handen weer op de buik/borst. Maak contact met handen en ogen.

 

5. Strijk met je hand naar de zijkant onder de oksel door. Laat los en leg je hand weer naast de andere hand. Wissel van hand. Herhaal 2x

 

6. Laat je handen naar de heupen glijden. Sluit je duimen goed aan bij je gesloten hand en glijd met beide handen naar boven totdat je vingers om de schouders zijn. Rustig terug naar de heupen zonder druk. 3x

 

7. Strijk met 1 hand diagonaal naar boven tot je vingers om de schouder zijn. Ontspannen terug glijden.3x Wisselen. De andere hand houdt contact met de heup.

 

8: Olie de binnenkant van je onderarm in. Herhaal de vorige beweging en glijdt met je onderarm verder door. Gebruik hiervoor het zachte gedeelte van je onderarm. Rustig terug en wisselen.

 

9. Vanaf de heup diagonaal naar boven, hand draaien, over de borst en buik, recht naar beneden tot aan de andere heup. Horizontaal terug naar de andere heup. Hand wisselen 3x

 

10. Hand over hand.

1 Hand horizontaal bovenkant van de borst. Strijk naar beneden over de buik. Voordat je loslaat ligt je andere hand weer horizontaal op de bovenkant van de borst. Strijk met elke hand 3x.

 

Afsluiten les 1 met babyyoga.

 

/////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////

 

Baby Yoga kan je ook goed tussendoor gebruiken b.v. als je baby het lastig vindt om te blijven liggen.

 

- Pak de beide polsjes en spreidt de armen, houdt dit even vast. Kruis dan de armpjes over elkaar voor de borst en houdt dit even vast. Spreidt opnieuw de armpjes en als je de armpjes weer voor de borst laat kruisen het andere armpje boven. Wissel dit een aantal keer af.

 

- Pak beide enkeltjes en duw 1 beentje richting de tegenoverliggende schouder. Houdt dit even vast. Wissel van beentje en herhaal de hele oefening een aantal maal.

 

Oefening baart kunst, je zult merken dat je handen steeds gevoeliger gaan worden. Ook zal je kindje gaan wennen en ernaar uitzien. In het begin kan het lastig zijn om dit in te plannen in je dagritme. Als het lukt is het een half uur van rust, (ver) binding en ontspanning voor jullie beiden. Je baby zal zich ontspannen voelen en beter kunnen (door) slapen. 

 

 

 

 

 

                                               En jullie dus ook

terug                                                                                                                                        volgende